2017. március 25., szombat

Anatómia alapok 6. - A felső végtag izmai


A mozgásszervi anatómia alapjait bemutató cikksorozatom előző részében az izmokról általánosságban volt szó. Most pedig elérkeztünk oda, hogy az edzés szempontjából érdekes izmokat egyesével is megismerjük.
A felső végtaggal, azaz a vállöv és a kar izmaival kezdjük a sort. Igyekeztem jó, szemléletes képeket összegyűjteni, hogy el tudjátok képzelni az izmokat. Mindegyiknél leírtam honnan erednek, hol tapadnak, melyik ízület mozgásáért felelősek és persze a legfontosabbat, hogy mi a funkciójuk, azaz melyik mozdulatokban vesznek részt.


A vállöv izmai




Deltaizom (musculus deltoideus)

A deltaizom adja a váll formáját. 3 része (de nem 3 feje, ahogy sokan tévesen mondják!) van: elülső, középső és hátulsó. Ezek láthatóak különböző színekkel a fenti képen. Az izom a válízületet hidalja át, tehát benne hoz létre különböző mozgásokat.
  • Eredés: az elülső rész a kulcscsonton, a középső a vállcsúcson, a hátulsó pedig a lapockatövisen ered.
  • Tapadás: a három rész együtt a karcsont külső felszínén tapad.
  • Funkció: a deltaizom a kart vízszintesig emeli (pl. oldalemelés), az elülső része a kart mélytartásból előre emeli (pl. előreemelés), oldalsó középtartásból pedig befele fordítja. A hátulsó rész a kart hátrafele húzza mélytartásból és oldalsó középtartásból is, valamint kifele forgatja.

A következő 4 izom együtt a rotátorköpeny. Bár ezek az izmok nem látványosak úgy, mint a deltaizom, nagyon fontos foglalkozni velük, mert nagy szerepet játszanak a vállízület mozgásaiban. A lapocka különböző részein erednek és a karcsonton tapadnak, így a vállízületet ívelik át.




Lapocka alatti izom (m. subscapularis)
  • Eredés: a lapocka belső felszínén ered és a hónaljárkon át előre ível
  • Tapadás: a karcsont elülső felszínén, a vállcsúcs alatt
  • Funkció: a kart befele forgatja, részt vesz a kar közelítésében (a törzstől elemelt kar visszahúzásában), a karcsont fejét a vállízületi árokba húzza

Tövis feletti izom (m. supraspinatus)
  • Eredés: tövis feletti árok (ez a lapockán található)
  • Tapadás: a karcsont felső részén kívül, a vállcsúcs alatt
  • Funkció: a kart távolítja, valamint fontos szerepe van a karcsont vállízületi vápába rögzítésében (tehát a vállízület stabilitásában).

Tövis alatti izom (m. infraspinatus)
  • Eredés: tövis alatti árok (szintén a lapockán található, a lapockatövis felett volt a tövis feletti árok a tövis feletti izommal, a lapocka alatti tövis alatt pedig a tövis alatti árok a tövis alatti izommal).
  • Tapadás: a karcsont felső részén kívül, a tövis feletti izom tapadása alatt.
  • Funkció: kirotáció (a kar kifele forgatása), a kart hátra húzza

Kis görgeteg izom (m. teres minor)
  • Eredés: a lapocka alsó széle
  • Tapadás: a karcsont felső részén kívül, a tövis alatti izom alatt
  • Funkció: a kar rögzítése, kifele forgatása, valamint hátra húzása.

Ide tartozik még, de nem része a rotátorköpenynek:

Nagy görgeteg izom (m. teres major)
  • Eredés: a lapocka alsó csúcsa, innen a hónaljárkon át előre ível
  • Tapadás: elöl a karcsonton
  • Funkció: befele forgatja a kart, a befele forgatott kart hátra húzza és az előre, vagy oldalra emelt kart a törzshöz visszahúzza



A felkar izmai

Hajlító izmok





Kétfejű karizom (m. biceps brachii)
  • Eredés:
    • Rövid feje (ez van a kar külső részén), a vállízületi árok felett, a lapockán ered.
    • Rövid feje pedig a hollócsőr nyúlványon (szintén a lapockán).
  • Tapadás: a két fej együtt az orsócsonton tapad.
  • Funkció: Két ízületet hidal át, az egyik a könyökízület és a fő funkciója annak hajlítása (ezért a karhajlítás az elsőszámú bicepszgyakorlat), másik funckiója az alkar szupinációja (azaz a tenyér kifele forgatása -- ezt csináljuk a beforgatós bicepszgyakorlatok közben). A másik ízület, amelynek mozgásaiban részt vesz a kétfejű karizom, a váll. Itt a karok előreemelésekor dolgozik a bicepsz.

Hollócsőr karizom (m. coracobrachialis)

A fenti 2. képen 1-es számmal jelölt kis izomról van szó.
  • Eredés: a lapocka hollócsőr nyúlványán.
  • Tapadás: a karcsont elülső-belső felszínén.
  • Funkció: A hollócsőr-karizom a vállízületben mozgásaiban vesz részt. A deltaizom elülső részével együttműködve előre emeli a kart, valamint közelíti azt a törzshöz. Emellett a karcsont fejét stabilizálja a vállízületi árokban.

Karizom (m. brachialis)

Az első képen sárgával látható a bicepsz alatt, a második képen pedig önmagában, a bicepsz takarása nélkül.
  • Eredés: a karcsont elülső felszíne, középen.
  • Tapadás: singcsont
  • Funkció: A karizom egyedül a könyökízületet íveli át, így kizárólag abban hoz létre mozgást, mégpedig a könyök hajlítása a feladata.

Feszítő izmok




Háromfejű karizom (m. triceps brachii)

  • Eredés:
    • hosszú feje (kék) a lapockáról ered, átfut a kis- és a nagy görgeteg izom alatt
    • belső (sárga) és külső feje (piros) a felkarcsont hátulsó részéről erednek.
  • Tapadás: a három fej együtt a singcsont könyökkampóján tapad.
  • Funkció: a tricepsz fő funckiója a könyök feszítése, de a hosszú fej, mivel a lapockáról ered, részt vesz a vállízület mozgásában is, mégpedig a kar hátrahúzásában.

Kampóizom (m. anconeus)

Egy pici izom, a képen is jól látható.
  • Eredés: felkarcsonton
  • Tapadás: singcsont végén a könyökkampón.
  • Funkció: segíti a könyök feszítését (azaz a tricepsz munkáját), valmint a az alkar csontjait (singcsont és orsócsont) egymáshoz szorítja.

Az alkar izmai


Az alkar izmairól csak pár szóban írok, nem vesszük át őket egyesével. Amit mindenképp illik tudni, az az, hogy a tenyéri oldalon vannak a hajlító izmok, a kézháti oldalon pedig a feszítők. Ezek az izmok egymás antagonistái, azaz ellentétes mozgást végeznek.
Vannak mély és felületes alkarizmok. Többségük hosszú inakkal kifut a kéz és az ujjak területére és azokat mozgatják.



A kéz izmai


A kéz izmairól dióhéjban: 3 csoportra oszthatók, ezek pedig a hüvelykpárna izmai, a tenyér izmai és a kisujjpárna izmai. Feladatuk az ujjak sokirányú mozgatásának biztosítása.

.    .    .    .    .    .    .    .    .    .

Ha bármi kérdésed vagy hozzáfűzni valód van a témához, vagy segítségre van szükséged edzés/étrend terén várlak a Facebook csoportomban. :)