Anatómia alapok 1. - bevezető


Az emberi test felépítése mindig is érdekelt, a kedvenc emlékem erről, amikor általános iskolában emberismeret órán (mert talán 2 évig olyanunk is volt, és nagyon szerettem) a kézfej csontjait gyurmából kellett kiraknunk. :) Emlékszem, voltak gyerekkoromban "emebri testes" könyveim is, amiket szívesen nézegettem, de az edzői tanulmányaim megkezdéséig annyira behatóan azért nem foglalkoztam a témával. Ott viszont rögtön a kedvencemmé vált az anatómia. Nagyon érdekes volt számomra, könnyen megtanultam, a sok latin név megjegyzése sem okozott problémát.

Na most, a mozgásszervi anatómia - azaz a csontrendszer és a vázizmok rendszerének - ismerete szerintem alapvetően fontos mindenkinek, aki edz. Akár azért, mert testépítesz és tudni akarod, melyik izomcsoportokat milyen gyakorlatokkal tudod megdolgoztatni, akár azért, mert bármi mást sportolsz és érteni szeretnéd, hogy melyik mozdulatban, gyakorlatban melyik izmaid, illetve ízületeid vesznek részt. Ha valami fáj, megsérült, akkor is jó, ha el tudod képzelni, hogy ez a testedben hol történt, mi mással függhet össze stb.

Írtam már egy cikksorozatot a Metálozott Testekre az egyes izomcsoportok edzéséről, és ott is mindig írtam anatómiai bevezetőt, és úgy döntöttem, ezt most kibővítem. Nagyon érdekes, hosszú cikksorozatot írok nektek, ami bízom benne, hogy hasznotokra válik.

Miről lesz szó?


Részletesen, képekkel tarkítva végigmegyünk az emberi csontváz felépítésén, az ízületeken és az izomzaton. Nem fogunk belemenni a legeslegapróbb részletekbe, de mindenről szó lesz, ami az edzéssel kapcsolatban lényeges. Tehát pl. az arc izmaival nem foglalkozunk, de a törzs, a végtagok nagyobb izmai, ízületei mind sorra kerülnek, de mondjuk a kéztőcsontok és az ujjízületek nem.
Arról írok tehát, ami a mozgás szempontjából fontos nekünk.


Bevezetés


Az anatómia a biológiának az élő szervezet struktúrájával és szerveződésével foglalkozó ága. Ezen belül a humán anatómia az emberi test felépítésével foglalkozik. Én pedig ezen belül is a mozgásrendszerről fogok nektek írni.

A mozgásrendszerhez a test mozgatásában, helyváltoztatásában résztvevő szervek tartoznak. Két részre osztjuk: aktív és passzív.
  • Aktív rész: izomrendszer
  • Passzív rész: csontrendszer, ízületek
A csontrendszer a test szilárd vázát képzi, maguk a csontok nem mozognak - ezért ez a passzív rész. Az ízületek nem mások, mint a csontok közti összeköttetések, itt mozdulnak el egymáshoz képest a csontok. Ahhoz, hogy ez az elmozdulás megtörténhessen, szükség van egy aktív szövetre is, ami összehúzódásra és megnyúlásra képes, ez lesz az izomzat.


A csontvázrendszer és az izomrendszer

A következőekben a fentiekről bővebben írok.

Tervezett vázlat

(Ami módosulhat még attól függően, hogy milyen hosszúra nyúlik egy-egy rész, több cikkbe vehetem stb... később pedig ez lesz a cikksorozat tartalomjegyzéke.)
  1. Bevezető
  2. A csontokról általánosságban
  3. A csontvázrendszer
  4. Az ízületek
  5. Az izmok
  6. A felső végtag
  7. A törzs
  8. Az alsó végtag
.    .    .    .    .    .    .    .    .    .

Ha bármi kérdésed vagy hozzáfűzni valód van a témához, vagy segítségre van szükséged edzés/étrend terén várlak a Facebook csoportomban. :)